稀勢の里の引退が物語るもの(後)


引退会見で、17年間の土俵生活で貫いた信念は何かと問われた稀勢の里は、「絶対に逃げない。その気持ちです」と答えた。稀勢の里が土俵上で体現し続けた、まっすぐ当たって前に出る、愚直な相撲は、まさしく「逃げない」信念の現れだ。それは得難い個性として多くのファンを引き付け、初優勝、横綱昇進、新横綱場所での大ケガを乗り越えての劇的な優勝として結実した。
At a retirement meeting, a rare village, who was asked what convictions she sustained during the 17-year period, answered, “I will never run away. That’s the feeling.” The rare village continues to be embodied on the ground, coming straight and coming forward, the honest sumo wrestling is just the manifestation of the “do not escape” belief. It attracted a lot of fans as an incongruent personality and resulted in the first victory, the yokozuna promotion, and the dramatic victory over the large injuries in the new yokozuna area.

そして、大ケガをきっかけに不振が続いても、引退せず、休場して出直すという道を選び続けたのもまた、「このまま引退したら逃げることになる」という思いからではないか。「横綱らしくない」「潔くない」という非難は、当然、その耳に届いていたはずだ。しかし、稀勢の里は、葛藤の末に、横綱の理想像に反することを承知の上で、「逃げない」という自分の信念と心中する覚悟を決め、散ったのだろう。
And even if I continue to suffer from a major injury, I continued to choose a way to leave without taking a break, but also from the thought that “I will go away if I just retire as it is”. The accusations of “not yokozuna” and “innocence” would have, of course, reached their ears. However, it seems that rare village, after knowing that it violates the ideal image of yokozuna at the end of conflict, decided its own conviction of “do not run away” and mindset and got lost.

歴代横綱を見渡してみても、理想の横綱像を体現したといえる者は数えるほどしかいない。しかし、それぞれの横綱には、得難い個性がある。芸術品のような技能を誇る横綱もいれば、破天荒な相撲や言動が魅力の横綱もいる。体に恵まれなくとも精いっぱいの相撲でファンを喜ばせた横綱もいる。
Even if you look over the successive Yokozuna, there are only a few who can say that it embodies the ideal Yokozuna statue. However, each Yokozuna has an intriguing personality. There are yokozuna that have skills such as works of art, and there are also yokozuna that are characterized by surging sumo wrestling and behavior. There is also a yokozuna that pleases the fans with full sumo wrestling despite the fact that they are not blessed with the body.

横綱とは、一つの美しい理想像として描かれるものではなく、歴代の72人の横綱というピースが集まってできたモザイクのようなものではないか。72のピースの一つひとつに、同じものはない。色も形も違うピースが、それぞれの輝きを放つ。その集合体こそが横綱であり、理想の横綱像とは、その輝きをいっそう増すための装置に過ぎないように思える。
The yokozuna is not drawn as a beautiful ideal image, but it is not like a mosaic made up of pieces from the 72 members of each generation. Each of the 72 pieces is not the same. Pieces of different colors and shapes give off their brilliance. The group is the yokozuna, and the ideal yokozuna image seems to be only a device to further increase its brilliance.

稀勢の里の魅力は、「絶対に逃げない」という信念を貫いたことにある。苦しみぬいたこの2年間は、その魅力にさらに違った彩りを与えた。引退して完成した稀勢の里という横綱のピースは、ほかの71のピースにはない、唯一無二の輝きを放ち続ける。
The attraction of rare villages is that they carry the conviction that they will never escape. These two years of suffering have given the attraction a different color. A piece of Yokozuna, a retired village that has been completed, continues to emit a unique glow that no other 71 pieces have.



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