稀勢の里の引退が物語るもの(前)


十枝慶二さんの記事より( 相撲ライター、1/17(木))

横綱の引き際は潔くあるべき--。そんな美学は、大正時代の名横綱・栃木山から始まった。3覇を果たした後、1度も土俵に上がらないまま引退した鮮やかな引き際は、引退から6年後の第1回大日本相撲選士権で、現役の横綱・大関たちをなぎ倒して優勝したエピソードでさらに彩られた。
You should be clean when pulling on the Yokozuna. Such aesthetics began from the famous Yokozuna in Taisho era, Tochigiyama. After winning the third consecutive title, she resigned from the ground without being raised to the ground once, and with the first Dai Nippon Sumo Election for the first six years after retiring, he defeated the active duty Yokozuna and Ozeki and won It was further colored in the episode.

栃木山の弟子の栃錦をはじめ、何人もの横綱たちがこの引き際を踏襲し、称賛されたことから、いつしか潔さこそが横綱の「理想の引き際」として揺るぎないものとなった。横綱には引き際以外にもいくつかの、「かくあるべし」という理想がある。「受けて立つ相撲を取るべし」「毎場所優勝争いに絡むべし」「品格ある行動をとるべし」などなど。
As many yokozuna followed the reeds of Shichikiyama’s disciple, and was praised, it was only when purity was swaying as yokozuna’s “ideal draw”. The Yokozuna has several ideals, “Hid it be”, as well as towing. “Take a sumo wrestling to receive,” “Take it into action every place’s battle,” “Take action with dignity,” etc.

その多くは、常陸山、栃木山、双葉山など、過去の伝説的な横綱たちの理想的な姿から選りすぐられたものだ。それらがあいまって理想の横綱像が形作られ、すべての横綱が、それに近づくことを求められる。しかし、実際にはほとんどの横綱が、理想の横綱像と現実の自分とのギャップにもがき苦しむ。それも無理はない。
Many of them are selected from the ideal forms of legendary Yokozuna in the past, such as Mount Hitachi, Mt. Kutsuki, and Mt. Futaba. Together they form an ideal Yokozuna statue, and all Yokozuna are required to approach it. However, in practice most yokozuna suffer from the gap between the ideal yokozuna statue and one’s own reality. That’s not too bad.

そもそも、横綱昇進の基準が、「2場所連続優勝」という成績が中心で、理想の横綱像に近づけるかを考慮していないからだ。ところが、昇進した途端、理想の横綱像に近づくことを当然のように求められる。じつに理不尽なことだ。横綱たちは、そんな理不尽さにじっと耐えて土俵に上がる。
In the first place, the criteria for yokozuna promotion are centered on the score of “two consecutive wins in a row,” and they do not consider whether to approach the ideal yokozuna image. However, as soon as he is promoted, he is required to approach the ideal Yokozuna image as a matter of course. Indeed it is unreasonable. The Yokozuna endure such unreasonableness and go up to earth.

彼らは、それぞれに優れた個性を持ち、磨き上げて横綱に昇進した。しかし、横綱の理想像に近づくには、そんな個性を曲げなければいけないこともある。両者の間で揺れ動き、もがき苦しむ。そんな葛藤が横綱たちをたくましく成長させ、個性をさらに磨く。その過程で生まれる数々のドラマが、ファンの心を揺さぶる。
Each of them had excellent personalities and was promoted to yokozuna. However, in order to get close to the ideal image of Yokozuna, it is sometimes necessary to bend such individuality. It shakes between the two, it suffers from the post-war. Such conflict makes the yokozuna grow strongly and further refine their individuality. Many dramas born in the process shake the hearts of fans.



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